Ko dara "ķieģelis" Slokas ielā vai Kā pareizi veikt kreiso pagriezienu uz Vanšu tiltu

Situācijas apraksts

Slokas iela Rīgas autobraucēju vidū ir slavena, pateicoties "ķieģelim" (301. ceļazīme ar 812. papildzīmi), kurš uzstādīts virs tramvaja sliedēm Slokas ielas posmā starp Mārtiņa un Kalnciema ielām (virzienā uz centru).

Šī ceļazīmju kombinācija kopš 2000. gada maldina autobraucējus, kuri nav pārliecināti, kā pareizi veikt kreiso griezienu krustojumā.

Fotogrāfijā ir redzama situācija, kad pateicoties uzstādītājām ceļazīmēm, krustojumā ir haoss - autobuss un sarkanais automobilis griežas pa kreisi no tramvaja sliedēm, bet melnais minivens un divas Audi aiz viņa tajā pašā laikā griežas pa kreisi ne no sliedēm, radot bīstamo situāciju.



Foto & zīmējumi

Krustojuma shēma


Zīmes virs tramvaja sliedēm


Ceļazīmes aizliedz pabraukt tieši zem "ķieģeļa" pa tramvaja sliedēm visiem transportlīdzekļiem, izņemot sabiedrisko transportu


Reisa autobusi pareizi griežas no tramvaja sliedēm


Sagatavošanās kreisajam pagriezienam, daļēji uzbraucot uz tramvaja sliedēm


Baltā auto vadītājs neizmanto tramvaja sliedes


Otrajā joslā stāvošie negrib veikt kreiso pagriezienu no tramvaja sliedēm. Tramvajs tik un tā pabraukt garām nevarēs


Autobuss griezīsies pa kreisi no tramvaja sliedēm, bet vieglā auto vadītājs - no asfaltētas joslas


Dažas mašīnas daļēji uzbrauca uz tramvaja sliedēm. Šāds manevrs vispār nav paredzēts CSN.


Atkal katrs brauc kā māk


Kā kurš grib, tā arī griežas: autobuss no tramvaja sliedēm, vieglie - daļēji uzbraucot uz tramvaja sliedēm


Analizējam CSN

84. Ja brauktuves vidū vienā līmenī ar brauktuvi atrodas tramvaja sliežu ceļa klātne, krustojumā jānogriežas pa kreisi vai jāapgriežas braukšanai pretējā virzienā no kreisā malējā stāvokļa, kas ieņemts uz tā paša virziena tramvaja sliežu ceļa klātnes [...].

Kā ir redzams no fotogrāfijām, krustojumā tramvaja sliedes atrodas vienā līmenī ar brauktuvi, tāpēc jānogriežas pa kreisi no tramvaja sliedēm.

85. Ja krustojumā joslu skaitu un braukšanas virzienu tajās nosaka 512., 515.vai 517.ceļa zīme, nogriezties pa kreisi vai apgriezties braukšanai pretējā virzienā no tramvaja sliežu ceļa klātnes aizliegts.

103. Ja joslu skaitu un braukšanas virzienus krustojumā nosaka 512., 513., 514., 515., 516. vai 517.ceļa zīme, braukt pa tramvaja sliedēm krustojumā aizliegts.

Krustojumā nav uzstādīta neviena no augstāk minētajām ceļazīmēm, tāpēc saskaņā ar CSN 84. punktu dotajā krustojumā nepieciešams veikt kreiso pagriezienu no tramvaja sliedēm.

282.1. 301. zīme “Iebraukt aizliegts”. Aizliegts iebraukt jebkādiem transportlīdzekļiem.

307.10. 812. papildzīme “Braukšanas josla”. Norāda braukšanas joslu, uz kuru attiecas zīmes darbība.

284. 301. [...] zīmes darbība neattiecas uz pasažieru sabiedriskajiem transportlīdzekļiem.

Tā kā 301. zīme ar 812. papildzīmi atrodas tieši virs tramvaja sliedēm, tas nozīmē, ka aizliegts pabraukt tieši zem "ķieģeļa" pa tramvaja sliedēm visiem transportlīdzekļiem, izņemot sabiedrisko transportu. Uzreiz pēc 301. zīmes, ja braukšanas joslās ceļu satiksme ir intensīva, apbraucot vai apsteidzot atļauts braukt pa tramvaja sliežu ceļa klātni (CSN 102. punkts).

Bez tam, 301. zīme ar 812. papildzīmi vispār nereglamentē un neietekmē kārtību, kādā jānogriežās pa kreisi krustojumā. Šajā gadījumā noteicošais ir CSN 84. punkts.

291. 318., 319., 321., 323., 325., 326., 327., 328. un 329. zīmes darbība ir spēkā no tās uzstādīšanas vietas līdz tuvākajam krustojumam aiz zīmes, bet, ja krustojuma nav, — līdz 519. zīmei [...].

Atsevišķi 301. zīmes darbības zona CSN nav viennozīmīgi definēta. Toties, ir virkne ceļazīmju, kuriem darbības zona ir definēta CSN 291. punktā. 301. zīmes tostarp nav. Tas netieši liecina, ka šī ceļazīme nedarbojas līdz krustojumam, bet darbojas tikai tajā vietā, kur tā ir uzstādīta.

traffic.lv viedoklis:
Krustojumā ir jāveic kreisais pagrieziens no tramvaja sliedēm!



Autobraucēju viedokļi

Vairākiem autobraucējiem nav skaidrs, kas bija domāts ar šādu ceļazīmju kombināciju:
a) nedrīkst braukt pa tramvaja sliedēm tieši zem ceļazīmēm, vai
b) nedrīkst veikt kreiso pagriezienu krustojumā no tramvaja sliedēm.

iAuto portālā 2005. gada 07. martā tika nopublicēts raksts Tramvaja sliedes uz Slokas ielas - «ķieģelis», kurā tika apspriesta šī maldinošā situācija. Ieskatoties šī raksta komentāros, skaidrs, ka autobraucējiem nav vienotā viedokļa, kā pareizi veikt kreiso pagriezienu krustojumā.



CSDD viedoklis

Piecus gadus atpakaļ CSDD mājas lapā jau tika jautāts, kā pareizi veikt kreiso pagriezienu no Slokas ielas uz Kalnciema ielu Vanšu tilta virzienā.

CSDD atbildēja, ka pagrieziens ir jāveic no tramvaja sliedēm, pamatojot savu atbildi ar 517. ceļa zīmes neesamību dotajā krustojumā (CSN 53. punkts 1999. gada 19. janvāra redakcijā, kas bija spēkā jautājuma uzdošanas brīdī).



traffic.lv secinājumi

1) Autobraucēju vidū nav vienots viedoklis kā pareizi veikt kreiso pagriezienu krustojumā. Līdz ar to brīvdienās (kad ir atļauts veikt kreiso pagriezienu) krustojumā valda haoss un bīstamas situācijas.

2) traffic.lv, iAuto.lv un CSDD viedoklis ir, ka griezties pa kreisi krustojumā vajag no tramvaja sliedēm.

3) traffic.lv redakcijai, ka arī daudziem autobraucējiem, nav pat īsti skaidrs, kas bija domāts ar augstāk minēto ceļazīmju kombināciju virs tramvaja sliedēm.

4) Šī ceļazīmju kombinācija noteikti neveicina satiksmes drošību un ērtību, jo brīvdienās krustojumā valda haoss un rodas bīstamas situācijas.



Situācijas risināšana

03.05.2005.
RD Satiksmes departamentam ir nosūtīts iesniegums ar lūgumu demontēt 301. zīmes un 812. papildzīmes kombināciju, kura uzstādīta virs tramvaja sliedēm Slokas ielas posmā starp Mārtiņa un Kalnciema ielām (virzienā uz centru).
24.05.2005.
Saņemts paziņojums, ka atbildi uz mūsu iesniegtajiem jautājumiem RD Satiksmes departaments sagatavos un izsūtīs pēc papildus informācijas savākšanas un apkopošanas, likumā noteiktajā termiņā (t.i. līdz 03.06.2005~06.06.2005).
17.06.2005.
No RDSD saņemta atbilde, ka minētajā ceļa posmā 301. zīmes un 812. papildzīmes kombinācija netiks demontēta, bet gar tramvaja sliedēm tiks uzklāta baltā nepārtraukta līnija līdz 20.06.2005.
19.06.2005.
Ir veiktas izmaiņas satiksmes organizācijā minētajā ceļa posmā (tomēr tas nav tas, ko mēs lūdzām no RD Satiksmes departamenta).
20.06.2005.
traffic.lv redakcija nosūtīja iesniegumu LR Satiksmes ministrijai ar jautājumu kurā vietā pie šādas kustības organizācijas shēmas ir jāieņem attiecīgs malējais stāvoklis (uz tā paša virziena tramvaja sliežu ceļa klātnes).
30.06.2005.
Saņemta vēstule no Ceļu satiksmes drošības direkcijas, kurā bija paziņots, ka iesniegums tika pārsūtīts pēc piekritības RD Satiksmes departamentam.
08.07.2005.
Saņemta vēstule no RD Satiksmes departamenta, kurā tika skaidrots, ka 15-25 metri ir pietiekams attālums, lai ieņemtu kreiso malējo stāvokli pēc CSN 84. punkta. Arī tika apsolīts līdz 15.07.2005. samazināt ceļa 920. apzīmējumu par aptuveni 5 metriem. Tomēr, līdz 19.07.2005. nekas netika izdarīts.
22.07.2005.
Ir veiktas negaidītas izmaiņas Slokas ielas posmā. Šādu variantu traffic.lv redakcijā neviens nevarēja paredzēt.
22.07.2005.
Izrādījās, ka tā bija kļūda, kuru zibenīgi izlaboja tajā pašā dienā. Pirms Slokas ielas krustojuma ar Kr. Valdemāra un Kalnciema ielām 920. apzīmējums tagad ir samazināts par aptuveni 5 metriem.


Ar cieņu,
Aleksandrs
2005. gada 3. maijā - 22. jūlijā